كلام

الشارع دة رحنا فيه المدرسة ..اللي باقي منه باقي و اللي مش باقي اتنسي كنسوه الكناسين بالمكنسة بدموعي في لحظة اسي انا برضة كمان نسيت صلاح جاهين

Name:
Location: cairo, Egypt

Sunday, August 13, 2006

لم تعد فقط بلادة انها موات

ليست فقط بلادة انه موات
ايام حكم السادات اندلعت مظاهرات منددة بارتفاع الاسعار و فيما عرف ب(انتفاضة الحرامية) و كانت مظاهرات عاتية و مخربة لبعض الممتلكات العامة و الخاصة و كان كل هذة المظاهرات العاصفة من اجل قرش صاغ زيادة في سعر كيلو السكر و زيادة اسعار السلع و اللحوم حتي كان المتظاهرين يرددون"يا جيهان قولي للبيه كيلو اللحمة بقي بجنيه!" فعلا انني اتعجب لذلك .اليس الشعب المصري الان هو نفسه الذي قام بهذه المظاهرات من قبل؟
سبحان اللهّ ما الذي حدث في الخمس و عشرون سنة المباركة كي يتحول الي هذا الشعب المستسلم و المستأنث؟ فمن شعب يستثيره رفع الاسعار قرش زيادة الي هذا الحال المخجلّ
فمع الزيادة المستمرة و المطردة للاسعار و معها الثبات للمرتبات كأنها من نواميس الكون لا يجرؤ شعب مصر علي الاعتراض.فكيلو اللحمة اليوم بلغ اكثر من اربعين جنيها -اي زاد اربعون ضعفا خلال 25 عام- و حتي اصبحت سعر البيضة الواحدة جنبها كاملا -اي ما يعادل سعر كيلو اللحمة ايام المظاهرات- بسبب سياسة الحكومة الاليكترونية في مواجهة انفلونزا الطيور عن طريق القضاء علي كل الطيور!
و كل ذلك و لم يهتز الشعب المصري....بل و حتي مع رفع سعر البنزين و معها ارتفاع باقي الاسعر لكل السلع المرتبطة بالنقل او البنزين و السلع الاخري ايضا التي لا علاقة لها بالامر لم يتحرك ايضا الشعب المصري؟!!!
بل اكتفينا بالامتعاض و اظهار الضيق بين المعارف فقط.حقا انها لم تعد بلادة انها موات.......فان الشعب الذي حرر ارض سيناء و الذي انتفض لحقه قد مات اما الان فلا يوجد منه سوي اشباحه تحيا و لا تحيا.لم يعد هناك سوي زلزال او حرب اخري لافاقة هذا الشعب

15 Comments:

Blogger karakib said...

جمر الهوي جوا القلوب والع
لو غاب قمر مليون قمر طالع
------------------------------
ساااااح يا بدااااااااح
ساح يا بداح يا سؤال جراح ...
ساح يا بداح يا سؤال جراح
ما الذي كان و ما عادش و راح
قمر انطفي و انكفي و اختفي ...
نهر ما بلش حتي الريق ...
و اه يا براح
اه يا براح عمال بيضيق ...
صبح و زيه الصبح التاني
ليل ملضوم في الليل التاني
و انا مش رايح انا مش رايح
انا مش جاي ... انا مش واقف حتي مكاني
ساح يا بداح ... ساح يا بداح يا سؤال جرررراح
ايه اللي اتكسر فص اللولي ؟ و لا المرمر ؟
طول العمر العسكر عسكر
بس الناس ... الناس كانت ناس و كان الحلم قبالي برااااح
ساح يا بداح يا سؤال جراح ...
ما الذي كان و ما عادش و راح ...
اه يا براح عمال بيضيق !!
-----------------------------
علي فكره انا كمان عندي ثقافه فرنسيه بس مش كبيره اوي يعني بس قريت لالكساندر ديماس الاب و لابنه المتفوق عليه ايضا كثيرا بس زمان ... ايام ما كنت فالمدرسه
انتوك

9:28 AM  
Blogger karakib said...

le chien de baskerville
edith piaff - l'etranger !!
ummmm
j'ai vu ton profile une autre fois ... tu sais .. je pense que tu a lu beaucoup des roman francaise ... moi aussi la meme mais ecrire en francais ou faire une blog ca veut dire que personne va lire ce que tu veut dire ... j'etais a college de la salle daher c'est pour cela j'ai lu en francais beaucoup ... cette histoire du tulipe noire est vraiment belle :D ...
------------------------------
Antouk

9:35 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

karakib: merci pour le commentaire
الشعر العامي ده جميل جدا مين اللي كاتبه ؟ انا ثقافتي الفرنسية كانت في اوجها ايام المدرسة بس دلوقت الواحد علشان الكلية بقي كلها باenglish
بيحاول يتمسك اكثر بالفرنسية فعلا alexandre dumas le fils est plus doue que son pere tu sais que c'est lui qui a complete le roman "le conte de mont christo?

9:41 AM  
Blogger karakib said...

انا كمان زيك كده لما دخلت الكليه نسيت اسمي و عنواني و ساعات مش باعرف اروح
الشعر العامي ده اغنيه لمحمد منير في البوم ممكن و الاغنيه بصوت و اداء منير لا توصف بالكلمات فقط كقطعه الماظ تري و لا نحكي عنها
انتوك
انا انتوك
في انتيكه في البلوج كمان اقري اسامينا تحت كل تدوينه لاننا اتنين .. بنت و ولد
انتوك

10:21 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

الي انيكة و انتوكcollege de la salle
احسسن ناس احمد اخويا كان فيها ياااااااا ايام زمان كان فيه عندكم مدرسين انا باحتىمهم اوي زي مسيو كامل صليب و مسيو شريف زخالاي و مسيو جمال رجب و مسيو ويليام كنت باخد معهام دروس ثانوية عامة كانت ايام

2:16 PM  
Blogger Unknown said...

التجربة أثبتت إن الانسان المصري حيوان مُتكيف و عنده قدرة غير مسبوقة
على التعايش مع أشد الأمور وطأة سيبك من كلام إعدادي عن عزة و شموخ و أنفة إلخ هذه العائلة . الانسان المصري شعب مهادن بطبيعته و عنده قابلية للقمع جمال حمدان كان قاري الشعب ده كويس ي بنتي إحنا آخر انتصار حققناه كان طرد الهكسوس فعلا الشعوب تستحق حكامها

2:17 PM  
Blogger Unknown said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:19 PM  
Blogger Unknown said...

مسيو جمال رجب ، مسيو كامل صليب و مسيو شريف زخاري* آآآه قلبتي عليا المواجع أنا الصراحة بعزهم كلهم و خصوصا مسيو شريف ده كان ليه مكانة خاصة ... ليت الشباب يعود يوما

2:30 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

السلام عليكم
الي من يهمه الامر
عيد ميلاد جمعية رسالة الخيرية بمصر الجديدة يوم الجمعة 18 الساعة 5:30 مساءا يا ريت تيجو

2:50 PM  
Blogger karakib said...

نسيتي استاذ اللغه العربيه الذي ادين له بالكثير جدا سمير طاحون و امسيو مكرم فاكيوس و عادل ميشيل و مدام فايزه رياض و جون عيد و فايز بهجت الشيك جدا جدا ده
هو انت كنت مدرسه ايه و بقيتي كليه ايه ؟
انا في هندسه عين شمس بقالي كتير اوي اوي
انتوك

3:35 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

الي انتيكة و انتوك:انا كنت في
notre dame des apotres zeitoun
و دلوقت رايحة للعام التالت في صيدلة كانت اجمل حاجة في المدرسة حصة الfrancais و الدروس بتاعت ثانوية عامة كانت متعة
و الناس بتوع المدرسة حاجة و الكلية حاجة تانية خالص الواحد كان في نعيم ايام المدرسة

5:33 PM  
Blogger Unknown said...

notre dame des apotres???!!!!!!!!!!!!!!!!! rg3na tani lel schizofrenie ya sara??

سارة كانت في الجزويت و أنا كنت في مدرسة ابن خلدون المشتركة للبنين و بالمناسبة مدرستي كانت ألماني

1:37 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

بسمة انتي مسخرة بجد طول عمرك بتعرفي تضحكيني لما اكون مضايقة يا اجمل صديقة في الدنياااااااا

2:48 AM  
Blogger karakib said...

علي كده يبقي انا كنت في عجه الاعداديه
علي فكره انتيكه برضه كانت مدرسه فرنسيه بس انتيكه سافرت بقالها اسبوع و انا قاعد بالف في المدونات وحدي
هترجع كمان يومين ان شاء الله و نقعد نلف سوا تاني ...
بس اكيد هتنبسط لما تلاقي ناس جديده بتفهم فرنسيه
انتوك

4:52 AM  
Blogger Nada Wahba said...

بنات ممكن اسألكم سؤال ؟
عاوزة حد يدينى عنوان السنتر بتاع شريف زخارى او رقم موبايله عشان عاوزة اخد معاه درس :) ممكن بليز حد يفيدنى :)

4:28 AM  

Post a Comment

<< Home