كلام

الشارع دة رحنا فيه المدرسة ..اللي باقي منه باقي و اللي مش باقي اتنسي كنسوه الكناسين بالمكنسة بدموعي في لحظة اسي انا برضة كمان نسيت صلاح جاهين

Name:
Location: cairo, Egypt

Friday, February 02, 2007

طربوش جديد

طربوش جديد!
اشكر مانو التي اصبحت مريم! علي هذا التاج و اعتذر اولا عن التأخر في الرد لان المزاح لم يكن علي ما يرام و رغم انه مازال كذلك لكت كان لابد من الرد
نبدأ بلا ابطاء
ماذا سيحدث للميل عند وفاتي؟
لا ادري ما سر التكرار و الحرص علي هذاالسؤال و تنويعاته علي ما اعتقد ان وقت وفاتي لن يكون هناك وقت للتفكير في اي شيء عدا الموقف و رهبته
اما ما سيحدث للبريد فلا شيء سيبقي كما هو فترة ثم يتم ايقافه ما لم تصل الياهوو او الهوتميل شهادة الوفاة
هل قمت بأعطاء كلمة السر لاي شخص ؟
نعم ..مرة اعطيته لصديقتي الاكثر قربا من نفسي و ذلك لجهل في بعض الامورالفنية للمدونة
لو نعم فما طبيعة العلاقة ؟
الم اجاوب علي هذا السؤال ضمنيا ..حتي انه السؤال السابق فحسب! حسنا مراعاة للذاكرة ..اعطيته مرة الي صديقتي الاقرب لذاتي و التي لا يكفيها وصف لانها تعلم ما في داخلي بدون الحاجة للبوح به
اسمك؟!!!د
ج:سارة و اثبت في المحضر اني تعرضت للتعذيب قبل ان اعترف
عمرك؟
عمري في بطاقتي الارضية 19 عاما..لكن عمري الكوني ملايين السنين الضوئية
برجك؟
المحاضر اصبحت تهتم بالغيبيات..برج الاسد لكن ليس اي اسد ..اسد مناطق السافانا الوسطي بتانزانيا
مجال الدراسة؟
كلية المتعة و التشويق و الاثارة..كليةالصيدلة التي تؤكد لك غباءك في كل لحظة دراسية
نوع الشخصية؟
نوعها؟!..شخصية اقل من عادية ..لي عيوبي التي اعرفها ..لا اتكيف سريعا مع مجتمع جديد ..اتحفظ قليلا في البداية لتحديد نوعية المشاركة فيما بعد ..لكن ما ان اندمج و احب وجدودي مع افراد هذا المجتمع سيبادروا بالاستغاثة لاني لن اتوقف عن الثرثرة حتي تعجز حروف اللغة عن استيعاب نشاطي الفمّي!
السفر بالنسبة لي؟
انا احب السفر للتغيير من رتابة الحياة احب زيارة اماكن جديدة لم ارهامن قبل و في نفس الوقت ادمن تكرار زيارة امكان معينة اذا عشقتها كاسكندرية خاصة شتاءا..لكن ما يحدد القيام بالسفر من عدمه هو الصحبة فالصحبة اهم من المكان
الموود الخاص بي؟
لو انحصرنا في الموود اللحظي فهو موودي المعتاد الغالب علي معظم ايام الشهر اكتئاب! اما في المعتاد فاكتفي بالاستياء!
لكن صدقا اجتهد كي استشعر السعادة ..لكني علي يقين ان السعادة لا تدق الا ابواب من هم جديرون بها
وقت الفراغ ..؟
احب القراءة جدا يكاد يصل لشكل مرضي خاصة ايام الامتحانات التي يكون وقت الفراغ فيها من اطول ما يمكن! القراءة من الاشياء القلائل القادرة علي تحسين الموود و تغييرالحالة المزاجية
و اوقات اعود لممارسة رياضتي المفضلة التي انقطعت عنها في لحظة عند و بلا سبب مفهوم..و احب سماع موسيقي هادئة و مطربيني المفضلين خاصة ليلا لان وقت فراغي يبدا ليلا و هو الوقت التي تهدأ فيه الامور عادة
الاكلة المفضلة؟
لا توجد اكلة معينة لكن الطعام اذا كان معدا جيدا فهو يؤدي الغرض ..ولكني احب عامة الابتكار في الطعام و تزيينه لان في بعض الاحيان-كما في حالتي- التزيين يغطي علي اخطاء الطهي الفادحة!..الاكلات كلها احبها الا واحدة لا اطيق حتي سماع اسمها ..الكسكسي..جسدي قشعر من ذكرها فقط!
الصفات التي ورثتهامن ابي؟
ورثت منه نصف كروموسوماتي!
الصفات التي ورثتها من امي؟
النصف الاخرمن الكروموسومات بالطبع!
اكثر ست اشياء اكرها؟
*الكذب و النفاق
الادعاء
الازدحام و الصوت المرتفع
الاضواء المبهرة
العنف بانواعه نفسي او جسدي
فرضالسيطرة و استغلال النفوذ
السوقية
اكثر ستة-برضه!-اشياء احبها؟
اكيد عكس ما اكره
احب الهدوء لكن ليس الهدوءالقاتل
الصراحة حتي لو صادمة لانها تريح و ترفع من شأن صاحبها في نظري
احب السير في طريق مزين علي الجوانب بالاشجار السامفقة-صعبة دي!- كافلام الستينات
احب الطبيعة
احب الصدق في الفعل اكثر من القول
احب الاطفال حتي سن الاربع سنوات بعد هذا لا اطيقهم!
العمل بالنسبة لي
عندما انهي الدراسة سأفكر ..لكن المستقبل يكدا يكون محدد سلفا لكن كله بيد الله
الكمبيوتر و الانترنت بالنسبة لي؟
لم يعد هناك مجال لسؤال مثل هذا ..لا استطيع ان يمر يوم دونهما في منتهي الاهمية بالطبع ليس للتدوين فحسب لكن في كل المجالات و الدراسة و الخ
تاج اخر
خمس اشياء لا يعلمها عنياحد
اذا كانت اشياء لا يعلمها عني احد فكيف اقولها هكذا علنا؟!..لكن بعض الاسرار التي ليست عسكرية..
اولا ان هدوئي الظاهري -برودي المثلج كما تلقبني امي-لا يعني بالضرورة ارتباطه بهدوء نفسي او حتي استقرار نفسي بل علي العكس ربما
ثانيا اني لا انام بسهولة بل يحتاج الامر لكثير من القراءة كي اتغلب علي طوفان الافكار
ثالثا ..هههه انا نفسي لا اصدق..اني كنت اعزف علي الاورج في صغري حتي سن العاشرة و كنت في كورال و كان لي راتب شهري ! لا اتخيل كيف كانوا يدفعون لي راتب علي ما كنت اقوم به من اصوات حنجرية ..لكن احمد الله اني انقذت البشرية من امرالكورال و اعتزلته مبكرا لكني ابدي اشد الندم علي تركي العزف لاني لا اتذكر الكثير من امرالموسيقي و بالكاد اعزف بيد واحدة
يكفي ثلاث
من يشارك في امر هذا التاج؟
انا كعادتي اخر من يفكرفي الرد علي التاج لكن لكل من راي هذا التاج و تحمل تلك السخافات له الاحقية في الرد عليه و لكن لمن اعرف بعدم وصول التاج لهم
زانوبيا l'enfant eternel
ا\محمد هشام عبيه صاحب من نفسي
انا لست خبيرة بامورالمدونات لذا لا اعلم الكثيرين لكن الدعوة مفتوحة
اشكر مريم مرةتانية
عذرا لتلك السخافات لان الذهن علي ما يبدو مشوش لكن سيتم استدراك الخطأ سريعا

13 Comments:

Blogger Unknown said...

ذلك لجهل في بعض الامورالفنية للمدونةلو نعم فما طبيعة العلاقة
machi machi wana eli fakra eno nabe3 mn sekatik el 3amya2 fi cha5si el motawade3 w kafa2ti el techneya el faza 3al 3moum ensi el omour el faneya di 5ales.
اعطيته مرة الي صديقتي الاقرب لذاتي و التي لا يكفيها وصف لانها تعلم ما في داخلي بدون الحاجة للبوح بها
a5galtom tawado3na :( 5alas yas seti hab2a achoufik fil omour el faneya,,tibti di heya eli mtm3a el nas feya.
اسد مناطق السافانا الوسطي بتانزانيا
wana kol da fakraki asad gozor el bahamas!!! tab mch t2ouli keda mn zaman
ahlan ya baladeyat...
شخصية اقل من عادية
da ba2a esmo '3ech w tadlil lel 3adala sarah enti a7la 7ad fil wgoud w cha5seya 5areqa lel 3ada bas mch ha2oul aktr mn keda 3chan matm3ch el nas fiki.
اتوقف عن الثرثرة حتيتعجز حروف اللغة عن استيعاب نشاطي الفمّي
ya sarsoura el sarsara di agmal 7aga fiki omal samouki sarsoura leh?
نفسي لا اصدق..اني كنت اعزف علي الجيتار في صغري حتي سن العاشرة و كنت في كورال و كان لي راتب شهري ! لا اتخيل كيف كانوا يدفعون لي راتب علي ما كنت اقوم به من اصوات حنجرية
di ba2a gedida w 7asreya l qora2 el modwana ,sarah alati la y3refha a7ad, tayeb lama achoufik , ba2a bet5abi 3alaya madiki el fanni.
لكن احمد الله اني انقذت البشرية من امرالكورال و اعتزلته مبكرا
tab el 7mdoulila enaha gat salima.

4:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

تدوينة صادقة تعكس روحا شفافة
دمتي ساحرة

4:56 PM  
Blogger mariam said...

ساره صدقينى انت شبهى فى حاجات كتير
و خصوصا مود الاكتئاب المسيطر
بس ايه مالك مودك مش حلو مع ان الامتحانات خلصت
متضايقيش نفك يا جميله
تحياتى

1:02 AM  
Blogger No Fear said...

السلام عليكم
في حاجات نفسي أعلق عليها
فعلا كلية صيدلة ورثتي نصف كروزمواتك من بابا و النص التاني سبحان الله من ماما

أنت رياضتك المفضلة كانت أية؟
عمرك الكوني ملايين السنين الضوئية لا حلوة

1:46 AM  
Blogger إنسان || Human said...

سارة ..بجد أتشابه معك في كثير من الأمور ..كالهدوء الذي أخبرني به الكثيرون ..والليل والأطفال والصراحة والقراءه والأكتئاب

1:37 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

zanoubia
يعني اعمل ايه انا بقي دلوقتي في الكلام دة
الاول حمد الله علي السلامة ..كل علقة و انت طيبة و انشاء الله ماتكونش اخر علقة!بس بجد انا بحسك يابنتي انا لو منك كنت جريت في المطرة و لا هامني برد ولا سل حتي!!
انا مقولتش لمخلوق علي موضوع الغناء و العزف مش طالباها فضايح! يا مرحب بولد العم اسد جزر الباهامز

9:46 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

د شيكو
ميرسي كتير يافندم


مريم العزيزة
انا لاحظت كدة برضه ..لا دة العادي بتاعي انا كدة في حالتي الطبيعية!و بعدين الحياة في مصر ماينفعش الا الموود دة في ظل الحكم الابدي و السجن الابدي الي احنا فيه
ميرسي يا جميلة

9:48 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

no fear
و عليكم السلام ورحمة الله
صيدلة ..اه ..صيدلة بلي! شكرا للمرور رياضتي المفضلة تنس


human
شكرا للمرور ..الهدوء و اليل اجمل شيء فعلا

9:50 PM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

حسستيني انك بتعملي التاج وانتي مش طايقاه .. هو التاج عمال يلف على المدونات .. ومش عارفة اقرا لحد حاجة

بس مبسوطة اني عرفت عنك زيادة

1:13 PM  
Blogger albida said...

هههههههههه
ايه يا بنتى اللغة العربية الفصحى دى؟!! أنتى بتردى على محضر بجد ولا ايه؟

اجاباتك بتدل على أنك أنسانة رقيقة وحساسة جدا... هتسألينى ازاى؟ هقولك مش عارفة!! انا حسيت بكده من كلامك
:)

مرسى اوى انك فكرتى فيا لكن التهمة دى عدت عليا قبل كده وجاوبتها والحمدلله... لو حبيتى تشوفيها هتلاقيها عندى فى المدونة تالت بوست على ايدك الشمال وأنتى نازلة من الكوبرى
ههههههههههه

ربنا يوفقك ويسعدك دايما يارب

manal

6:30 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

lamia mahmoud
لا و لا مش طايقاه و لاحاجة مين قال كدة
وميرسي لمرورك
و ميرسي انك استحملتيه!


albida
انا بحب الفصحي مش عارفة ..بس فعلا باحب اكتب بيها:)
و الله الف شكر علي الكلام الكبير دة انا عرفت ان التاج جالك بس بعد ما بعتهولك :)
شوفته بامارة القطن و ...احم..غزل البنات

11:55 PM  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

عسولة يا سارة

انا كمان سارة

بما انك صيدلانجية
الاقيش عندك حاجة لالتهاب الزور غير الغرغرة بمية النار؟
بقالي 15 يوم عندي احتقان


تحياتشي

9:06 AM  
Blogger الحصان الأسود said...

ملحوظة صغننة كدة عالطاير يا سارة

السنة الضوئية هي المسافة التي يقطعها الضوء في سنة

يعني هي وحدة لقياس المسافة وليس الزمن

تحياتي

3:29 PM  

Post a Comment

<< Home