كلام

الشارع دة رحنا فيه المدرسة ..اللي باقي منه باقي و اللي مش باقي اتنسي كنسوه الكناسين بالمكنسة بدموعي في لحظة اسي انا برضة كمان نسيت صلاح جاهين

Name:
Location: cairo, Egypt

Saturday, October 07, 2006

احنا اخرنا كووووورة!!

احنا اخرنا...كوووورة!!
التاريخ: الاحد الاول من اكتوبر
الحدث: حدث رأه البعض هام جدا و يبدو انه كان حدث جلل و عظيم دون ان ادري! الا وهي مباراة الاهلي و فريق...قالولي اسمه" اسيك"
المأساة: كان و قتا خلابا استمتعت بكل دقيقة انتظار و تعطيل بشكل عصبي جدا ! لا اراكم الله مثل هذا الوقت الممتع!كان بعد الافطار بساعة و كان هناك موعد هام علي اللحاق به و بما انني مررت بطريق الاستاد فقد اتيحت لي الفرصة الرائعة كي احظي بشرف رؤية موكب مشجعي الاهلي فكان الطريق مزدحما من حول الاستاد و حتي طريق النصر فاستمتعت بدقائق من العطلة و الازدحام و الات التنبيه الموسيقية الفذة و الاعلام الحمراء التي ترفرف علي الوجود من حولنا !و بما انني لا اقرأ صفحة الرياضة في المعتاد و الا كنت سلكت طريقا اخر فاستحققت تلك العطلة بجدارة و رايت اثناء الانتظار سيارات حولنا متشحة بالاعلام الحمراء و شبابا يخرجون من نوافذها حملين اعلاما اخري و السائق يمتعنا بموسيقي تصويرية جميلة " بيييب ..بييب...اهلي!"
و في خلفية المشهد تري شبابا اخرون في مظاهرة حمراء ما بين مهرول و متسكع حاملا رايات النصر..قصدي الاهلي بطل الامه الهمام محرر الاراضي..قصدي الملاعب المصرية و رافع الهمم المتكورة!!و يهتفون باسمه تعظيما و تبجيلا و علي الجانب الاخر من الطريق تري ازدحاما مختلفا لشباب فضل ان يحيي الليله بروح موسيقية و اخذين في القرع علي الطبول قرعات الانتشاء و البهجة لهذة المناسبة النادرة التي تستحق ان يتعطل المرور بسببهاحتي قبل ان تبدأ المباراة " بيحتفلوا بايه اصلا؟"
سبحان الله لو رأيت اعداد من كانوا ذاهبين مسرعين و متحمسين و مبهورين لحضور المباراة لذهلت و ايقنت ان شعب مصر لا يجتمع الا علي كرة القدم . فاثناء غرق العبارة لم يغير ذلك من شيء فظللنا نتابع مباريات الامم الافريقية و كنت اري الاحتفال الرهيب المباغ فيه في الشوارع بعد كل مباراة يكسبها الفريق و كأن الالفي شخص الذين غرقوا ليسوا مصريين! و تخيلت و شطح بي الخيال لو ان هذا العدد الذي خرج اليوم و الذي كان يخرج ايام البطولة خرج و لو لمرة واحدة لنصرة القضاة مثلا او في رفض المادة 76 من الدستور او حتي للاعتراض علي ارتفاع اسعار جميع السلع او لو خرجوا مناديين بالاصلاح و الديموقراطية لكان حال البلد تغير و لم يكن تقدر الحكومة علي الانفراد بالقلة القليلة من المتظاهرين و ذهب خيالي الي افاق ابعد لو تجمع كل هذا العدد كقومة رجل واحد و خلصونا من رموز الفساد و القهر و ال...و افقت علي صوت احد المشجعين المتحمسين بجانب النافذة " اهليييييي .. اهليييي اوووه اووووه"!!
و بدأ الزحام في الانفراج و بالطبع وصلت متأخرة و هكذا صرت اتصفح صفحة الرياضة التي لا تتحدث الا عن كرة القدم و كرة القدم و كرة القدم ثم باقي الرياضات و علمت ان الثلاثاء ايضا مباراة و دية للاهلي مع لبنان –في نفس توقيت زيارة رايس للقاهرة للافطار مع وزراء خارجية دول الخليج و مصر و الاردن و السبب طبعا معروف لكن الغريب اجتماعها مع عمر سليمان رئيس المخابرات !! "هم خلاص عيني عينك كدة!!" وقت المباراة مناسب جدا لمزيد من التعمية و التضليل للراي العام- ليس هذا موضوعنا الان لكن فعلا المصريين اصبحوا لا يجتمعون الا من اجل الساحرة المستديرة احنا الظاهر اخرنا كورة .. كورة و بس
!

27 Comments:

Blogger Unknown said...

el sara7a el sara7a y3ni ma2drch a2oul '3er chapeau bas

6:59 AM  
Blogger saso said...

لا يا سارة الصراحة في كوره وفي حفلات الست نانسي
كان يوم باحاول انساة لما اتطحنت برضة كدة وافتكرت بابا نويل معدي ماحنا موراناش غيره قالولي لا ظلمتي الراجل دي الست نانسي عندها حفلة
والناس اية بقي يا سلااام كل دول معاهم 300 جنية بتوع الحفلة - ع الواقف - امال مين اللي يستحق الدعم

10:28 AM  
Blogger توهة said...

طب والله العظيم أنا عامله موضوع مشابه لده بس أيام كأس الامم الافريقيه بجد والله عندك حق إحنا أخرنا كووووووووره

نجتمع عليها الحاجه الوحيده اللى بتجمع الشعب بعد كده كل واحد مع نفسه حاجه صعبه

بس بينى وبينك أنا خوفت اطلعه أتاكل أو يتم إغتيالى أو أسمم ربنا يستر عليكى بقى


فانتازيااااااااااااااااااا
فانتازياااااااااااااااااااا

12:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

gathom el araf 2al ya3ni el kora fal7in fiha alah yer7am el sefr el kbir dil nas 5ebetha el sabt wal 7ad w7na 5ebetna kol ayam el osbou3

1:00 PM  
Blogger كلمه said...

elmsyreen 2homa ... 7aywya w 3zm w hema :D

elkora heya el7aga elw7eeda elly betwa7ed kelmet elshabab belzt fel baalad de .... de 3`eer tb3n lw wa7da gamda 3adet odam shabab wa2feen 2w 2hwa fel share3 msln :D
bet2oom mozhrat tehed elbalad kolha

2:17 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

zanoubia
chapeau a toi mon amie
et non pas seulement chapeau mais tout l'uniforme aussi
mais c'est a rendre de nouveau ne dort pas sur lui
hahh

9:43 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

saso
حفلات الست نانسي دي بقي بيفضولها الشوارع و ممكن البيوت كمان و التذكرة الواقف ب300 جنيه!! يابلاش ما هو دة الشعب المصري ....يا يعيش ..يا يعيش
بخصوص الدعم هو فيه للاسف ملايين من مستحقي الدعم و مايلاقوهوش و الي بيدفعوا 300جنيه عشان الست نانسي هم الي ياخدوا الدعم

9:46 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

الكروان يغني فانتازيا
مصدقاكي من غير حلفان هو احنا في غير الكورة الي تجمعنا فعلا احنا المفروض داروين كان قال لو شاف المصريين " الانسان كان اصله كائن متكور!!"
ربنا يستر

9:47 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

el 7agga
هدي اعصابك شوية هو يعني عشان صفر المنونديال تخسري صحتك
امال البلاوي التانية و اللي لسة جاية و البلوة المعجزة الي حتمسكنا يا عالم كام سنة -العائلة اصلها معمرة-وفري صحتك لسة التقيل جاي!!

9:49 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

كلمة
الي خالاهم يعملوا مظاهرة عشان تامر حسني الي متهرب من الجيش يعني متهلاب من خدمة بلده لازم يعملوا كدة و اكتر كمان
القهاوي فعلا بقت مكان اقامة للشباب و الشيوخ و ساعات الاطفال ربنا يستر علي الجيل اللي طالع

9:51 PM  
Blogger أُكتب بالرصاص said...

معاك كل الحق

تلاقي الواحد من دول مشاكل الدنيا كلها فوق دماغة ومافيش شغل

ومضروب في البورصة
وانما ايه
فرحان واهبل وماسك علم وعمال يرفرف

تعرفي
انا المرة الوحيدة اللي رحت فيها الاستاد
ندمت اشد الندم
كنت قاطع درجة اولى ماتش مصر والسنغال تصفيات كاس العالم
واروح الاستاذ والاقي الاشاوس بتوع الامن بيقول خلاص شطبنا

شطبتم مين يا عم انا قاطع ومعايا تذكرة
، خلاص الاستاد اتملى
نعم ياروح مامتك؟
انا معايا تذكرة ومعنىة كده اني لي مكان جوه
تقولي الاستاد اتملى معنى ذلك ان في واحد معهوش تذكرة جالس مكاني!!

كنا تقريبا خمسية واحد بره ؟
وفضلنا منتظرين لحد ما تعطفوا علينا ودخلونا
وقال نظام وقال تشجيع الشباب على المش عارف ايه

11:31 PM  
Blogger سندباد مصري said...

ياريت

اخرنا كوره

كنا حتي عملنا فيها حاجه

زعلت منك يا ساره

لما افتكرت موضوع العباره

احب اقولك ان احدي الفرق الي كانت بتلعب

لبست شارات سوداء تضامنا معنا لحادث

العباره

وطبعا لم تخرج من لاعبينا

والكابتن الكبير

مش عارف ايه شحاته

انا مش شايف أن الموضوع مثير خالص

بالعكس

ولا الموضوع مؤلم

كل حاجه بتحصل حوالينا مجرد تداعيات

تداعيات

لحاجات بسيطه

المهم

نصيحتي ليك

متتفرجيش علي كوره

ومتعديش من جمب الأستاد تاني

وأهم حاجه

اهم حاجه

متكتبيش عن الكوره

انا مش ناقص حرقه دم

والسلام

3:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

سندباد مصري
el ibn el 3aziz sendbad masri 3adam el mo2a5za yabni enta 3ayez twsal l eh bezbt?? ma3lch gayez ana kebert w hanegt bas ana f3lan mch fahma enta eh mochkltak y3ni? 3amtan nasi7a men wa7da ad waldetak RAKEZ CHWAYA WENTA BTKTEB 3achan eli 3a2lohom 3ala adohom zayi yfhamou!!!
m3a ta7yati w ramadan karim

7:06 AM  
Blogger admelmasry said...

انا بقي كل معلوماتي عن الكورة في انها حاجة بلاستيك مدورة

سعات بيضة وسعات منقطة
بتتشاط بالرجل وبالراس

تبقي ايه ؟
عروستي

11:20 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

اكتب بالرصاص
فعلا و تلاقي ناس و الله مستلفة تمن التذكرة عشان مطش للمنتخب مع فريق كوت ديفوار
انا كنت اعرف صحاب ليه راحوا الماتشات البطولة بانتظام بس عشان يلبسوا البرانيط الملونة و يزمروا و يصوتوا!!! ناس في وادي و ناس في وادي
دة غير تذاكر الاستاد كانت دايما خالصانة حتي لو اول واحد رايح تشتريها و يبيعوهالك بمبالغ في السوق السودة كل دة عشان تقعد ماسط علم في وسط مية واحد بيزعق و الصراحة انا الكورة دي ماتلش فيها و مش عاوزة يبقي ليه

5:56 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

انا اكتر واحدة زعلانة من موضوع العبارة لان شفت بعيني بعد اعلان المأساة الناس كملت فرجة عادي و مع كل شعقة غريق كان في شهقة فرح بجون
طبيعي اننا ملنحطش شارات علي اكتافنا ما اصلي دة احساس ! و احنا الظاهر اتعدم فينا حتي الاحساس و اذا كانت العائلة المالكة كلها كانت رايحة تحتفل بالماتش و بالاعلام عاوز الفريق و لا الشعب يعمل حاجة " رب البيت بالعلم مرفرف!!
الحياة اساسا تدعايات فعلا لاي خطوة نقوم و قمنا بها لكن المصائب و انعدام الوعي و الحس مش تداعيات لحاجات بسيطة دي كارثة في حد ذاتها و احنا بنتلذذ بالكارثة دي

6:15 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

مش هي بس الي بتتشاط بالرجلين المصريين انفسهم تحولوا الي كرات تشاط بارجل العسكر و الي ماسكنا و ابنه الي حيمسكنا و كل من هب و دب بقي بيشوطنا
انا الكورة عندي يعني كورة التنس ماتشات كورة القدم مابفهمش فيها الا لو دخلت جون!!

6:17 AM  
Blogger الســـاحر said...

الكوره اصبحت مجننه الناس
بس برده الاهلى حديد
والكوره احسن من غيرها كتير
بس موضوعك كويس وهام
الى الامام
ربنا يوفقك

8:19 AM  
Blogger karakib said...

علي فكره الكوره بقت زي المخدرات تماما في مصر ... تغيب العقل ... و تودي في داهيه
انتوك

11:29 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

الساحر
هو انا اقدر اقول غير كدة! الاهلي طبعا حديد عز اكيد ما هو مافيش حديد غيره في البلد!الكورة احسن من حاجات تانية ؟مممم يمكن بس المشكلة ان المصريين ماعندهومش حتي حاجات تانية مهمة يعملوها!

7:06 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

كراكيب
فعلا الكورة تحولت لادمان لبعض الافراد لدرجة تصل للتعصب لفريق معين و للاسف انا شايفة ان كل هذا التهافت علي الماتشات لان المصريين مش لاقيين حاجة تانية تحسسهم بالفرح او شعور تاني غير الكابة الي عايشين فيها بقالنا ربع قرن

7:08 AM  
Blogger Unknown said...

ouf el cheuveu malou el balad keda leh 2al sujet magnifique 2al maho magnifique tb3an omal cheuveu comme toi??
pas besoin de tes cheuveu y3ni et ecoute les mots de la pelerine

8:20 AM  
Blogger Unknown said...

Negativity...

9:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

عارفة يا سارة أنا أول مرة أكتبلك تعليق
أولا:أنا كنت فاكر انك عندك موضوع يستحق أن 23 انسان يكتبوا تعليق عليه وشر البالية ما يضحك أن حضرتى
(رقم 24(حلوة حضرتى)
النجاح له معطيات والفشل أيضا
أنا لا أعرف عمرك كام سنة لكن أعتقد أنك وصلت سن النضج لان سن النضج يبدأ مع أول مرة يبدأ فيها الانسان خداع نفسه
أنت عايشة مرحلة جميلة من حياتك :انا ايجابية وبحلم بالافضل وبأكتب وكده وبتاع وشاى بالنعناع
اسهل شئ انى أكتبلك (موضوعك جميل و ...الخ)لكن أنا اسف جدا يا سارة مش متوقع منك أى رد مش مهم بالنسبة لى الاهم أوعى عمرك يضييع فى الكلام زى أغلب المصريين وأرجو الا يطغىالحماس التفاعلى على أنوثتك الرقيقة
ماجد استيفن
مصرى
وزيك يا سارة باعانى وباحلم بالافضل

7:11 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

انا شفت التعليق دة متأخر ي اخ ماجد بس حارد علي عكس توقعك
مش عارفة لو انت شايف ان سن النضج يبدأ عند خداع النفس
دة مش يبقي نضج دة يبقي خداع للنفس بس و كمان احساس بالاهمية من غير اي سبب بطولة زائفة يعني
رايك احترمه ان الموضوع مش عاجبك
بالنسبة للمرحلة اللي انا عايشاها منين انا شايفة نفسي ايجابية و في نفس الوقت باحلم
الايجابية لازم معاها مش حلم لازم عمل
و انا مش شايفة الكتابة مش ايجابية بالعكس احسن من اسكت و اعمل اني اكبر من الكلام كل فكرة و عمل كان اصله كلمة ماتقنعنيش ان العمل حيطلع كدة من غير فكرة و كلام سبقه الشاطر الي ما يحصرش نفسه في خانة الكلام و يحكم علي الناس و مايشاركش نعاهم لا في عمل و لا في كلام
كل شيئ كان اصله كلمة
في النهاية العمر و الانوثة دي مسألة نسبية مش حاضيع في الكلام لانها مالهاش علاقة بيهم اصلا
بس ما انتبرضة بتحلم اهة!! يعني زينا بتحلم يبقي الحلم و الكلام مش سلبية طالما ماقتصروش علي كدة بس
بس ميرسي علي رايك و ميرسي علس مرورك

7:24 AM  
Blogger Polka Dotted said...

malek ya 7abebty motafa2la bena keda leh :D:D:D

isA 7ateb2a kora w beli..... mate2la2ish :D

12:51 PM  
Blogger maged stephen said...

توضيح هدفه التواصل ان كنت ترغبين؟
سن النضج: مرحلة مثل مرحلة الطفولة أو مرحلة المراهقة ولكل مرحلة مزاياوعيوب ومن عيوب سن النضج خداع النفس احياناوهذا ليس رأى شخصى فهل الان تدركين أكثر ماذا كنت أقصد؟
الموضوع مش عاجبنى ليه؟لأن المشهد ده موجود من قبل ما نتولد وهو شئ سلبى لن يتغير للأفضل بالكلام فى البلوجات لازم البلد كلها تتغير.عرفتىكنت بأقصد ايه بخداع النفس صدقينى يا سارة البلد مش هتتغير بمجرد الكلام ونبقى كلنا بنخدع انفسنا لو كنا فاكرين أن الكلام فقط قادر على التغيير كانوا الى اتكلمو بس قبلنا يا سارة كانو غيرواى حاجة. الايجابية والحلم: لا يوجد تعارض ولكن الحلم يحتاج الى تخطيط لتحقيقه.يا سارة أحنا عايشين أنا وحضرتك فى بلد الأحزاب الرسمية فيها مبنية على اهداف شخصية للوصول للسلطةو حتى أحزاب المعارضة أغلب اللى بينضم لهم بينضم علشان الرأس بكام تحبى أقول لك حزب الغد وغيره عرضوا على أنا كام علشان انضم وابقى عضو.يبقى الكلام فى البلوجات فقط هو الى هيغير؟وده رد منى على فقرة من ردك بدايتها الشاطر اللى............
أنا برضه بحلم وكتبت جنبهاعلامات تعجب ليه أنا ماقولتش ان الانسان ما يحلمش انانا ما قولتش كده وبعدين أنا ماقلتش ان الانسان يكون أكبر من الكلام ده أنت الى بتقولى وأنا بأتكلم أهو وانشاء اله هأتحبس قريب على أيدك وطبعا هتزورينى وتجيبيلى اى حاجة اكلهاعلشان مش بحب الحلاوة
الخلاصة:نشترك معا فىالمعاناة و قد نختلف فى خطوات الوصول للأفضل
وأما عن مخاوفى على أن يؤثر ذلك بالسلب علىأنوثتك فسأوضح لك:أنا أخشى عليك من ان تصبحى كمن يرتطم رأسه بالصخر أخاف على رأسك الرقيقة
وأنت فى مستهل شبابك
أخاف وأن أردتى ان تعرفى لماذاأخاف عليك وأناحتى لا أعرفك فهنا أرجو أن تصدقى لكم أنا مهموم بالانسان ولأن أهم ما أهتم به هو الاخر
المساحة هنا لا تكفى أن كنت ترغبين فى النقاش فأهلا بك
maged_37@yahoo.com

3:46 AM  

Post a Comment

<< Home